Autisme in school: denk nooit dat het duidelijk is

autisme op school gedrag heeft een reden

Soms denk je dat alles wel duidelijk is. Iedereen weet precies waar hij aan toe is. Nee dus, autisme in school geeft je zoveel leerpunten. In ’t belang van de leerlingen, maar helaas moet er eerst schade zijn. En dit blogje laat weer zien: gedrag heeft altijd een reden.

Boze jongen

Een van de jongens van school ken ik wel een beetje. Echte HB en autisme skills op ICT-gebied, daar heb ik het wel eens met hem over gesproken. Soms haalt hij menselijk gedrag en ‘ICT’ een beetje door elkaar. Maar dat is niet zo belangrijk, ergens lekker over kunnen mopperen is best fijn.

Maar laatst kreeg ik onverwachts toch een grote mond toen hij langs mij heen liep. Uiteraard direct het gesprek met hem aangegaan. En toen bleek dat ik al heel lang dacht dat alles wat ik van leerlingen vraag helemaal niet zo duidelijk was.

Autisme op school: gedrag heeft een reden

Autisme op school komt natuurlijk heel vaak voor. En het blijft vaak best ongrijpbaar. Soms is er niets te merken van autisme, zoals je in dit blogje kunt lezen. En soms komt het ineens naar voren waar we het helemaal niet verwachten.

Hij was zo boos omdat hij dacht dat hij nu al een paar keer was nagekomen voor dezelfde ‘overtreding’. Maar hij had niet bedacht om dat met mij of een van zijn begeleiders te bespreken. Hij had nooit bedacht dat hij zich even melden moest bij dat nakomen. Je weet, Magister, het schooladministratieprogramma, bestaat uit allerlei vinkjes die je op de juiste tijd op de juiste plek moet zetten. Als je niet meldt, boeken we gewoon weer een nieuwe afspraak tot de maat vol is. (Das doorgaans eerder dan het nu lijkt misschien).

De boosheid van deze jongen verdween als sneeuw voor de zon op het moment dat ik uitlegde wat er misgegaan was. Hij had zich simpelweg nooit op de juiste manier gemeld. Hij had het idee dat hij het helemaal goed deed allemaal. Gehoorzaam bleef hij maar na school komen omdat het in zijn agenda stond.

Autisme op school als vergrootglas

Deze jongen kon er direct om lachen. Hij kon zelfs de link leggen met zijn waardevolle, bijzondere eigenschappen die ervoor zorgden dat het op deze manier gelopen is. Ik heb hem bedankt voor dit foutje en zijn boze bui. Want zo kan ik alles nog duidelijker maken. De schoolafspraken zijn best duidelijk en expliciet. Toch gaat het aan sommige leerlingen en hun ouders voorbij. Goed om te weten dus.
Wat mij betreft legt autisme op school een vergrootglas op alles wat er gebeurt. Alles wat bij leerlingen met autisme niet helemaal goed verloopt, kan ook bij anderen fout gaan. Lopen autistische leerlingen lekker mee, dan gaat het met de rest ook prima. Gedrag en beleving van deze leerlingen legt de vinger op de zere plek en laat je precies zien waar je nog wat te regelen hebt.

Gedrag heeft altijd een reden.

Welke zere plekken heb jij al mogen ontdekken?

lees ook: Ook dat is autisme.

Dit vind je ook leuk

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *